I del två av denna essä fortsätter Lars Palerius jämförelsen mellan Martinus och 1300-talsmystikern
Gregorios Palamas syn på Guds energier. Här tillkommer också den grekiske filosofen Aristoteles, vars begrepp ”Den första röraren” behandlas och jämförs med Martinus och Palamas tankar om det gudomliga ”något som är” eller Gud – av Martinus benämnd som ”Den orörlige röraren”.
Likaså belyser han några av Dionysios Areopagitas och Mäster Eckharts tankegångar om existensens grundläggande villkor, tillsammans med Gregorios av Nyssas beskrivning av Guds seende energi
och Nicolaus Cusanus tankar om gudsseendet – Guds allseende blick. Vi får även ta del av
några av de tidiga kyrkofädernas uppfattningar om den gudomliga Fader och Son-relationen –
Guds existentiella livsupplevelsevillkor. Slutligen ges utrymme åt författaren Per Bruus-
Jensen och hans genomgång av Martinus energibegrepp.
Läs del 2 av essän nedan:
I denna essäs första del behandlades Martinus och Gregorios Palamas syn på Gudomen och
dennes energier, Martinus beskrivning av de sju grundenergierna, den energimässiga
relationen mellan Gudomen, 0X, och X1, X2 och X3 – den funktionella, dynamiska aspekten
av Gudomen. Vidare jämförs här Martinus syn på energierna med Gregorios Palamas syn. Den första delen tar också upp mystikern Mäster Eckharts begrepp ”Sonfödelsen”, Guds födelse i människan.
Foto: Unsplash.com